WDBanners

title

description

title title
O metodi PDF Ispis E-mail

 

Feldenkrais metodu osmislio je izraelski fizičar Moshe Feldenkrais. U sjevernoameričkom podneblju poznata je kao metoda somatskog (tjelesnog) učenja. Metoda nije terapeutske prirode jer ne liječi, već proučava i usmjerena je na stvaranje uvjeta za organsko učenje pokreta.

Temeljne postavke metode naglašavaju važnost funkcije živčanog sustava. Uzroci problematičnog ili nedovoljno kvalitetnog kretanja leže u obrascima prema kojima se mišićni sustav aktivira. Idealno stanje strukture kretanja nije realno upravo zbog različitosti u fazama učenja. Naime, onog trenutka kada učeni pokret postaje funkcionalan, automatiziran i upotrebljiv u svakodnevnici, kvalitativni razvoj u pravilu se postupno smanjuje.

Feldenkrais metoda proučava mogućnosti promjene navika i kvalitetnije iskorištavanje kapaciteta čovjeka. Djelovanjem na razvoj živčanog sustava postiže se biomehanička optimalizacija, tj. bolja organizacija pokreta. To je moguće postići zahvaljujući sposobnosti živčanog sustava na reorganizaciju. Praktičan rad naglašava individualni pristup u procesu samoučenja.

“Svrha metode je osoba organizirana da se kreće s minimalno napora i maksimalnom efikasnošću, ne mišićnom snagom, već povećanom svijesti o tome kako pokret funkcionira.” – Moshe Feldenkrais

Efekt ponovnog učenja postiže se vrlo polaganim pokretima i bez suda učitelja o dostignutom rezultatu u određenom vremenu. Učenje je vođeno osjetom i zadovoljstvom, svakim se pokušajem izbjegava višak pokreta koje osjećamo kao „pogrešan“, tj. neugodan i težak. Osjetom razlikujemo kretnje, a pogreške su dobrodošle. Želimo li nešto mijenjati, moramo obratiti pažnju na to kako radimo pokret. Sve njegove dijelove valja osvijestiti i jedino „kako“ nas vodi do kvalitete. Jednostavnije, Feldenkrais metodom činimo jedan korak natrag da bi napravili dva naprijed.

Životna težnja po prirodi čovjeka usmjerena je ka stalnom traženju udobnosti. Živčani sustav prihvaća lakši i ugodniji pokret. Jednostranost rješenja rezultira anksioznošću, dok višestranost vodi prema kreativnosti, slobodi i boljem izražavanju pravog sebe. Feldenkrais metodom možemo povećati opseg pokreta, unaprijediti držanje, poboljšati fleksibilnost i koordinaciju te postignuti lakoću kretanja kontroliranom mišićnom inhibicijom. Otkrijte kako tjelesni razvoj integracijom utječe na psihološki i emocionalni aspekt čovjekova života.

"Lekcije su kreirane da poboljšaju sposobnost koja proširuje granice mogućeg: pretvara nemoguće u moguće, teško u lagano i lagano u ugodno. Samo će one aktivnosti koje su lake i ugodne postati dio čovjekovih navika i služiti mu u svako vrijeme.“ - Moshe Feldenkrais

Feldenkrais metoda u praktičnom smislu provodi se u dva oblika vježbanja: svjesnost kroz pokret (Awareness Through Movement, skraćeno ATM) i funkcionalna integracija (Functional Integration, skraćeno FI).

Svjesnost kroz pokret
Učitelj pažljivo daje upute riječima prema kojima pojedinac ili grupa izvode pokrete. Upute omogućavaju izvedbu individualnim ritmom, opsegom i načinom pokreta kako bi se potaknuo spontani proces samoučenja. Vježbajući učimo racionalno koristiti svoje tijelo, povećavamo slobodu pokreta i razmišljanja, postajemo komunikativniji i svjesniji stvari koje nas čine zadovoljnom osobom.

Funkcionalna integracija
Ovakav oblik rada intenzivniji je i primjenjuje se u situacijama „1 na 1“ gdje učitelj izvodi različite pokrete pomažući klijentu. Komunikacija je neverbalna i zasniva se na dodiru. Pokreti su polagani, nježni i ugodni. Klijent najčešće leži na posebnom niskom stolu, sjedi na stolici ili u nekom drugom položaju koji pruža udobnost i sigurnost.

Feldenkrais metoda namijenjena je rekreativnim i profesionalnim sportašima, plesačima, glumcima, glazbenicima. Razvoj kvalitete pokreta može biti preventiva dobrom zdravlju i kondiciji, ali i pomoć u rješavanju akutnih i kroničnih problema poput: bolova u leđima, vratu, ramenima, kukovima, koljenima i stopalima. Također može pomoći ljudima sa multiplom sklerozom, cerebralnom paralizom i moždanim udarom. Metodu koriste mlađe i starije osobe kako bi zadržali ili ostvarili sposobnost lakoće kretanja, poboljšanja ravnoteže, vida i kvalitete sna. Pomaže svima onima koji žele postići bolju tjelesnu organizaciju, bolju kreativnost i rezultate u svakodnevnici.

 

Primjena u radu sa mladim sportašima:

Pogledajte video „Što je Feldenkrais metoda?“ na YouTube-u:

Bebe znaju kako učiti pokret! Pogledajte video "Feldenkrais Class by Baby Liv" na YouTube-u: